September 2023 – Vergroening wagenpark stagneert

Goed nieuws voor de autobranche, slecht nieuws voor longpatiënten. Nieuwe regels om uitstoot van brandstofauto’s zoveel mogelijk te beperken zijn – tegen de zin van Nederland – door de Europese ministers van Economische zaken sterk afgezwakt. Ook het voorstel om strengere testmethoden in te voeren zodat je kunt nagaan of fabrikanten ook echt doen wat ze beloven, is in een lade verdwenen. De autofabrikanten zien het als een stap in de goede richting. Het Longfonds is ontgoocheld.

Stuk steenkool voor de op biomassa overschakelende Amercentrale in Geertruidenberg Foto: Adrem68 – CC BY-SA 4.0

Volkswagen ID. Buzz in Stuttgart, foto: Alexander Migl - CC BY-SA 4.0

Run op dieselbusjes
Verder stagneert de verkoop van stille en schone elektrische bestelbusjes omdat de overheid heeft bepaald dat daarvoor – vanwege het hoge gewicht – een groot rijbewijs nodig is. Autobrancheorganisatie Bovag denkt dat de vergroening van het bedrijfswagenpark het kind van de rekening wordt. Directeur Loek Vroon van bedrijfswagenmerk Iveco deelt die overtuiging. Hij vreest net als de Bovag dat de verkoop van e-busjes gaat lijden onder de regels: ‘Dit gaat zeer zeker effect hebben’.

Bovag-woordvoerder Paul de Waal: ‘Koplopers die gaan voor een elektrische bestelbus moeten ofwel hun mensen een duur extra rijbewijs laten halen ofwel wel twee keer nadenken voordat ze een elektrische bestelbus kopen. Wat er gaat gebeuren is dat ondernemers weer een traditionele diesel gaan kopen waarmee je wél met rijbewijs B kunt rijden. Zo dringen we de uitstoot niet terug. En in januari 2025 voeren steden emissievrije zones in. Dat wordt een probleem voor bedrijven die in binnensteden moeten werken.’

Voor het vergroenen van scholen en zorginstellingen blijkt de belangstelling groot. De subsidiepot van 190 miljoen euro was binnen de kortste keren leeg. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is in één dag tijd bijna twee keer zoveel budget aangevraagd als wat voorhanden was. Al op de eerste dag dat de subsidieregeling open was gesteld kwamen 1500 aanvragen binnen.

Slachthuis, foto: Erdei Katalin - CC BY-SA 3.0

Vleesland
Vlees eten is volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal slecht voor het milieu, maar het blijkt in de praktijk heel lastig om Nederlanders te bewegen minder vlees te gaan eten of zelfs helemaal te stoppen met vleesconsumptie.

Nederland is bij uitstek een vleesland. Gemiddeld eten we 38 kilo vlees per persoon per jaar. Consumptiedeskundige Hans Dagevos: ’Vlees is lekker, sociaal en het hoort erbij, maar wij leven daardoor vér boven wat wij als planeet aan kunnen.’

Nederlanders willen best met de trein in plaats van met het vliegtuig op vakantie, maar de biefstuk laten staan is een ander verhaal. Slechts één op de vijf Nederlanders wil proberen om minder vlees te eten. Daarmee laten we enorme kansen op milieuwinst liggen volgens Milieu Centraal. Duurzaam en gezond eten zou aantrekkelijk, makkelijk en vanzelfsprekend moeten zijn, maar het is nu vaak het omgekeerde. ‘Ingewikkeld, weinig toegankelijk en vaak duurder’, verzucht Arjen Wals, hoogleraar duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit.

Afspraken
Demissionair minister Mickey Adriaansens (Economische zaken en Klimaat) is in gesprek met acht van de twintig grootste vervuilende bedrijven van Nederland waaronder Yara Sluiskil, Dow Benelux, Zeeland Refinery, Shell, Tata Steel, AnQore, Nobian en OCI. Op korte termijn volgen gesprekken met meer bedrijven en kunnen de plannen verder uitgewerkt worden. Stip op de horizon is een besparing van minstens 14,5 megaton CO2.

Vakbond FNV ontkomt evenmin aan klimaatverandering en energietransitie. Bas van Weegberg: ‘De vervuilers en sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Geen energietransitie zonder vakbondspositie. We weten dat de kolencentrales dicht gaan en we denken dat de werknemers een belangrijke rol hebben bij de verduurzaming. Zij weten het beste waar en hoe te verduurzamen in hun bedrijven. Zo proberen we te voorkomen dat banen verloren gaan.’ Dat is, zo stelt de vakbond, niet kiezen tussen banen en klimaat: ‘Op een dode planeet heb je geen banen.’

Bronnen: pzc, nos.nl, NRC>Klimaat, nu.nl, rvo.nl

Deel dit bericht