Watersnoodmuseum organiseert concert als herinnering aan mijlpaal op 6 november 1953

OUWERKERK/ZIERIKZEE –  Maandag 6 november 2023 herdenkt het Watersnoodmuseum een bijzondere mijlpaal in de Nieuwe Kerk in Zierikzee. Precies 70 jaar geleden speelde het harmoniegezelschap Kunst en Eer uit Zierikzee het Wilhelmus vanaf een kotter, terwijl het laatste dijkgat (van de Watersnoodramp) bij Ouwerkerk werd gedicht.  Maandag 6 november 2023, 70 jaar later, speelt de harmonie opnieuw, nu in de Nieuwe Kerk om de sluiting te herdenken, van 19.30-21.00 uur.

Op 6 november herdenken we een cruciaal moment in de Nederlandse geschiedenis, namelijk de sluiting van het laatste dijkgat in de zeedjik bij Ouwerkerk, 70 jaar geleden. Deze dijkgaten waren de ongelukkige erfenis van de Watersnoodramp van 1 februari 1953. Het laatste dijkgat werd destijds gedicht met behulp van Phoenix-caissons, waarin tegenwoordig het Watersnoodmuseum is gevestigd. Met een speciaal herdenkingsconcert staat het museum stil bij dit bijzondere moment.

Historische beelden
De muziekstukken worden gedirigeerd door Cathy Kotoun. Tijdens het concert worden historische beelden en fragmenten getoond om de muziekstukken extra te verrijken. De avond wordt geopend door Siemco Louwerse, directeur van het Watersnoodmuseum en de muziekstukken en fragmenten worden ingeleid door voormalig wethouder en Zierikzeeënaar Daan van der Wekken.

Dit unieke concert is gratis toegankelijk, maar vooraf aanmelden is wenselijk. Dit kan door een e-mail te sturen naar aanmelden@watersnoodmuseum.nl. Er wordt naar gestreefd om iedereen die zich aanmeld het concert bij te laten wonen.

Details van het concert:
Datum: maandag 6 november