Ensemble La Barca Leyden in Watersnoodmuseum

Laat je verwonderen door muziek en de natuur met La Barca Leyden in het Watersnoodmuseum

OUWERKERK – Op zondag 18 juni speelt Ensemble La Barca Leyden klassieke stukken van Debussy en Beethoven in de binnentuin van het Watersnoodmuseum. De voorstelling staat in het teken van ‘de verwondering der natuur’. De locatie, te midden van de caissons, in het Nationaal Park Oosterschelde, is daarmee een perfecte plek voor de opvoering. Laat je verwonderen door de muziek en de natuur.

In het zeventigste herdenkingsjaar van de Watersnoodramp kijkt het Watersnoodmuseum terug naar die vreselijke gebeurtenis, maar tegelijkertijd staat ze stil bij onze relatie met water vandaag en in de toekomst. Het lijkt of de natuur heel diep zucht en met hernieuwde moed en een stralende glimlach de longen vol zuigt. Naast alle verschrikkingen van de verschillende crises zijn er lichtpuntjes. De lockdowns hebben ons laten zien dat het anders kan. Het is mogelijk om onze behoeften tot reizen en consumeren een halt toe te roepen. En dat heeft een direct, weldadig effect op de natuur. En daarmee op ons welbevinden en gezondheid, denk maar aan de stilte en de schone lucht.

Aandacht voor het mooie
Maar als we af willen van onze neiging tot safari’s in Tanzania, yoga-chillen op Bali of een weekendje shoppen in Rome moeten we er wel iets voor in de plaats krijgen. Er is een nieuwe vorm van aandacht voor dat wat ‘gewoon’ is en dichtbij. Aandacht voor het mooie, hier om ons heen. Het bewustzijn dat onze natuur waardevol is en uiteindelijk een voorwaarde is voor ons bestaan. En dat we daar zuinig op moeten zijn. Daarvoor zijn politieke en maatschappelijke keuzes nodig, maar het fundament daarvoor moet gelegd worden door ieder individu afzonderlijk.

Echte betrokkenheid en zorg kan maar op één manier op een langdurige manier worden gevoed: door liefde. En dát is nou juist wat La Barca Leyden wil opwekken met dit literaire concert; liefde voor de natuur. Via muziek en tekst is het concert een voedingsbodem voor een diepgeworteld besef dat mens en natuur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en moeten blijven. Dit programma laat horen hoe geweldige componisten als Beethoven en Debussy zich lieten inspireren door de natuur. Hoe Messiaen dagen door de bossen struinden op zoek naar vogelgeluiden die hij vervolgens gebruikte als basis voor zijn composities. Daarom vindt het concert plaats op een inspirerende plek die de natuur een warm hart toedraagt.

Het programma
L. Van Beethoven (1770-1827) Delen uit Symfonie nr. 6 ‘ Pastorale’
Cl. Debussy (1862-1918) Prélude à l’ après midi d’un faun
O. Messiaen (1908-1992) Le merle noir
Cl. Debussy (1862-1918) La Mer

Het ensemble speelt eerst delen uit de zesde symfonie, bijgenaamd‘ Pastorale’, van Ludwig van Beethoven, waarin hij een ode brengt aan het landleven en de natuur. Johann Nepomuk Hummel, een tijdgenoot van Beethoven, maakte een prachtig arrangement voor kamermuziekbezetting van deze natuur-symfonie. Geïnspireerd door dit arrangement heeft de Belgische componist en arrangeur Tim Mulleman een kamermuziek-versie gemaakt van La Mer van Claude Debussy. In dit kleurrijke symfonische werk onderzoekt Debussy alle karakteristieken van de zee, zoals het spel van de golven en de dialoog met de wind. Allereerst is dit een magistrale compositie.

Liefde voor de natuur
Bovendien is de zee een intrigerend natuurfenomeen. En tegelijkertijd lijkt het ook één van onze grootste toekomstige vijanden te worden. Laten we weer vrienden worden! De Franse componist Olivier Messiaen combineerde zijn liefde voor de natuur en voor muziek wel heel letterlijk. Zijn muziek zit vol vogelgeluiden. In zijn onderzoek ging hij heel ver. Zo nam hij vogelzang op om het vervolgens extreem langzaam af te draaien zodat hij de melodie precies kon noteren. De mooiste zanger onder de vogels is de merel, vandaar zijn meesterwerkje ‘ Le merle noir’.

De reden om Mulleman te vragen als arrangeur van La Mer is het fabelachtige arrangement van Debussy’s Prélude à l’après midi d’un faun dat hij enkele jaren geleden maakte. Hij weet als geen ander de complexe kleurenpracht van het grote orkest om te zetten naar een kamermuziekbezetting, zonder aan artistieke zeggingskracht in te boeten. In dit werk, door Pierre Boulez beschreven als ‘ het begin van de nieuwe muziek’ kijkt een faun op een zinderende zomernamiddag vol verwondering rond in een sprookjesachtig bos. En dat is waar dit programma over gaat. Kijk om je heen, verwonder je, laat je verrassen door schoonheid. Wat we zoeken, is al hier.

Praktische informatie
Locatie: Weg van de Buitenlandse Pers 5, 4305 RJ Ouwerkerk; Binnentuin/daktribunes van het Watersnoodmuseum (bij slecht weer in het Watersnoodmuseum). Tijd: 15:00 tot 16:00
Tickets: € 10,- tot 16 jaar, € 20,- vanaf 16 jaar, verkrijgbaar via https://www.ticketkantoor.nl/shop/LBLwatersnoodmuseum.