Jongeren dansen voor het klimaat tijdens Jongerendag 1

OUWERKERK –  Honderden jongeren van groep 7 en 8 van het basisonderwijs hebben donderdag 2 februari gedanst voor het klimaat, tijdens de eerste van twee Jongerendagen, georganiseerd in het Watersnoodmuseum. Behalve gedanst hebben de jongeren ook geluisterd naar het indringende verhaal van Mina Verton, die ternauwernood de Watersnoodramp overleefde en onder leiding van Young Impact werd gekeken hoe zij op hun eigen manier hun impacttalent konden ontdekken, activeren en versterken om zo in actie te komen voor een mooiere wereld.

Jongeren hebben de toekomst. Het Watersnoodmuseum wil herinneren, leren en vooruitkijken en hierbij mag de doelgroep scholieren/jongeren niet ontbreken. Het museum vindt het belangrijk om de jongeren mee te geven wat er zich heeft afgespeeld op 1 februari 1953, hoe het er vandaag de dag voor staat als het gaat om water, klimaatverandering en zeespiegelstijging, en wat zij hierin zelf kunnen bijdragen. Speciale gasten deze dag waren naast Mina Verton ook Commissaris van de Koning voor Zeeland Han Polman, gedeputeerde Anita Pijpelink, Wiebe Wakker (die met zijn elektrische auto door Nieuw-Zeeland reisde), Ria Geluk (overlevende van de Watersnoodramp) en Dj Reza Geleedst. Presentator was Steffen Brinkhaus.