Herdenkingsjaar 2023 brengt 125.000 mensen naar Watersnoodmuseum

OUWERKERK – Een ongekend succesvol en indrukwekkend jaar, zo kan Herdenkingsjaar 2023 wel genoemd worden voor het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Dit jaar kwamen 125.000 bezoekers naar het museum en daaarnaast zijn 12.000 bezoekers in de diverse pop-up expo’s ontvangen. Nooit eerder kwamen er in een jaar zoveel bezoekers naar het museum toe.

In 2022 ontving het museum 68.000 bezoekers en 8000 bezoekers in pop-ups. 2023 Stond in het teken van de 70-ste herdenking van de Watersnoodramp maar er werd ook 70 jaar vooruit gekeken naar de Delta van de toekomst.

Diverse media
Maanden vooraf en het hele jaar 2023 door is er hard gewerkt door vrijwilligers en het team van het Watersnoodmuseum en dat heeft een keur aan tentoonstellingen, activiteiten en publiciteit opgeleverd. Journalisten, documentairemakers en andere media uit binnen- en buitenland wisten het museum op Schouwen-Duiveland te vinden om er te memoreren aan 1953, maar ook om er de link te leggen met de klimaatuitdagingen waar de wereld momenteel voor staat en hoe daarin paralellen zijn te zien met dat wat gebeurde in 1953.

Siemco Louwerse, directeur van het museum, is blij met het behaalde resultaat. “Ik ben trots op het bereikte resultaat, maar bovenal op het feit dat zoveel betrokken mensen hieraan een bijdrage hebben geleverd. Vrijwilligers en teamleden hebben zich bijzonder ingespannen om van dit speciale jaar een succes te maken. En dat geldt ook voor al die organisaties waarmee is samengewerkt.  Generaties van voor en na de Ramp kwamen dit afgelopen jaar samen om de Watersnoodramp van 1953 te herdenken. Maar ook om zich bewust te worden van het feit dat we alert moeten blijven om nieuwe watersnoodrampen, zij het nu door andere omstandigheden maar met opnieuw desastreuze gevolgen, te voorkomen“, aldus Louwerse.

Indringende verhalen
Opzet was om in 2023 meer jongeren naar het museum te trekken en de indringende verhalen van 1953 te verbinden aan de problematiek van water, klimaat en zeespiegelstijging vandaag de dag. Het museum probeert de historische relevantie te koppelen aan de maatschappelijke thema’s van nu. De status van het museum als Nationaal kennis- en herinneringscentrum krijgt zo op een passende manier invulling. Schoolklassen en studenten kwamen in groten getale naar het museum toe. Onder meer met de Watersnoodmuseumbus vanuit Noord-Brabant. Ook bezochten jongeren diverse activiteiten waaronder het Landschapsmakerscongres.

Nieuwe dingen
De boodschap over het verhaal van 1953 en het belang van bewustwording anno nu heeft het museum het afgelopen jaar dus aan zo’n 137.000 personen weten over te brengen. 125.000 op locatie in Ouwerkerk en 12.000 met pop-up exposities op diverse locaties door het land. Intussen liggen plannen voor nieuwe tentoonstellingen, bijeenkomsten en uitdagingen klaar voor 2024.

Louwerse hierover: ‘We werken alweer aan prachtige nieuwe dingen voor het komende jaar. Het project Waterbouwers wordt gerealiseerd. We krijgen een volledig vernieuwde website en ook het kenniscentrum zal nieuwe resultaten laten zien. We kijken daarom terug op een succesvol jaar, maar het smaakt naar meer voor 2024 en de jaren erna.”

De komende kerstvakantie zijn er nog diverse activiteiten in het Watersnoodmuseum te bezoeken, waaronder familierondleidingen en een toneelvoorstelling. Meer informatie hierover is te vinden op de website van het museum: www.watersnoodmuseum.nl/events.