Nieuwe tentoonstelling Mischa Keijser toont de kracht van water

Vanaf 3 oktober zal de nieuwe tentoonstelling ‘DE KRACHT VAN WATER’ van fotograaf Mischa Keijser te zien zijn in de tijdelijke tentoonstellingsruimte in het vierde caisson van het Watersnoodmuseum. Zijn werk laat aan de ene kant de schoonheid van- en aan de andere kant de verwoesting door water zien. Daarnaast krijgt onderzoek naar bescherming aandacht. De tentoonstelling is tot 10 december 2023 te bezoeken.

Voor een landschapsfotograaf in Nederland is water een onontkoombaar element dat bijna overal aanwezig is, of het nu prominent op de voorgrond staat of subtiel aanwezig is als een bescheiden slootje. In 2016 begon beeldend kunstenaar Mischa Keijser aan een uitdagende serie over de zee, een onderwerp dat op het eerste gezicht wellicht cliché lijkt. Echter, zijn doel was om de zee op een verrassende en vernieuwende manier vast te leggen, ver weg van de conventionele beelden die we allemaal al kennen. Dit vraagstuk, hoe je iets kunt tonen op een manier die de kijker verbaast, is een constante uitdaging in de kunst.

Over de tentoonstelling

In deze tentoonstelling worden vier foto’s uit deze serie getoond. Daarnaast werpt de presentatie een blik op de grote overstromingen van juli 2021, die Nederland, België en Duitsland troffen en de verwoestende gevolgen van klimaatverandering en geografische kwetsbaarheid aan het licht brachten. Keijser legde deze tragische gebeurtenissen vast en benadrukte het belang van effectieve communicatie in noodsituaties, wat tijdens de Watersnoodramp van 1953 grotendeels ontbrak.

Na het aanschouwen van deze ontberingen richtte Keijser zijn lens op de mensen die betrokken zijn bij het bedenken en onderzoeken van oplossingen om ons te beschermen tegen de toenemende extremen van het klimaat, zoals overvloedig water of droogte. Hij kreeg toestemming van universiteiten en onderzoeksinstituten om wetenschappelijke onderzoeken in beeld te brengen. Deze presentatie biedt niet alleen stilstaande beelden, maar ook bewegend beeld. De getalenteerde dichters Trijntje Keijser (19) en Antoinette van den Berg (77) maakten beide een gedicht na geïnspireerd te zijn door het tentoongestelde werk.

De tentoonstelling is van 3 oktober tot 12 december 2023 te zien in het vierde caisson van het Watersnoodmuseum.