Open Dag trekt 3.163 bezoekers en daarmee drukst bezochte dag ooit

OUWERKERK – De Open Dag van het Watersnoodmuseum, zaterdag 4 februari, trok een ongekend aantal bezoekers. Zo’n 3.163 mensen kwamen van heinde en verre naar Ouwerkerk om daar getuige te zijn van uiteenlopende activiteiten, voorstellingen en presentaties.

Met dit aantal is het de drukst bezochte Open Dag ooit, voor het Watersnoodmuseum. Een mooie afsluiting van vier dagen 70-jaar Herinneren en Vooruitkijken, die de officiële opening vormden van Herdenkingsjaar 2023.

Opdat we niet vergeten’
De Open Dag werd geopend door CDA-Tweede Kamerlid Joba van den Berg. Zij hield een toespraak en blikte daarin ook terug op de Nationale Herdenking van woensdag 1 februari die veel aandacht kreeg. ‘ De afgelopen dagen zijn vele verhalen over wanhopige situaties en hartverscheurend verdriet weer verteld. Opdat wij niet vergeten’, aldus Van den Berg.

Naast ‘niet vergeten’ noemde het Tweede Kamerlid nog twee voor haar belangrijke reden om te blijven herdenken. ‘Mensen toonden solidariteit met hen die getroffen waren. Solidariteit en omzien naar elkaar zijn voor mij essentiële pijlers om een samenleving te kunnen zijn. Laat die solidariteit van toen ons inspireren vandaag. Want ook vandaag zijn er mensen in binnen en buitenland die onze hulp kunnen gebruiken’. Tot slot gaf ze aan dat blijvende aandacht voor waterveiligheid van groot belang is heden ten dage.

‘Herdenking in Delfts blauw’
Van den Berg opende behalve de Open Dag ook de nieuwe tentoonstelling ‘Herdenking in Delfts blauw’, vanaf nu te zien in Caisson 3 van het Watersnoodmuseum. Een tentoonstelling, samengesteld uit Delfts blauwe borden en tegels, door de jaren heen geschonken aan het museum. Deze werden na de ramp veelal verkocht om geld in te zamelen voor het Nationaal Rampenfonds. Het museum kreeg er de afgelopen jaren tientallen uit nalatenschappen.

‘Herdenken doe je met verhalen maar ook met spullen. Dit museum heeft nog veel objecten die een goed indruk geven ook van die tijd. Maar heel bijzonder zijn natuurlijk de Delfts blauwe Herdenkingsborden. Historie, herdenking & cultuur komen daarin samen. Ik hoop dat het u allen inspireert om samen op te blijven trekken tegen het water, verhalen niet te vergeten en te blijven omzien naar elkaar’.

Inspireren
De bezoekers lieten zich tijdens de Open Dag in elk geval op uiteenlopende wijze inspireren in het museum, de nog aanwezige tenten buiten en het naastgelegen kenniscentrum Het Vijfde Caisson. Diverse partners van het museum presenteerden zich, waaronder Waterschap Scheldestromen, Nationaal Park Oosterschelde en de Reddingsbrigade. Verder was er live-muziek, waren er toneelvoorstellingen en lezingen. Afsluiting van de Open Dag was de druk bezochte theatermuziekproductie ‘Forces of the Sea’ geënt op het thema klimaatverandering.

Daarmee kijken vrijwilligers en medewerkers terug op een geweldige Open Dag 2023. Net als directeur Siemco Louwerse: ‘Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Geweldig zoveel bezoekers en belangstelling voor ons museum. Een enorme opsteker voor onze vrijwilligers en medewerkers, die zich vandaag en de afgelopen dagen keihard hebben ingezet en zonder wie dit niet mogelijk was geweest’.

Het Watersnoodmuseum organiseert gedurende Herdenkingsjaar 2023 nog verschillende activiteiten die 70 jaar terugkijken, naar de Watersnoodramp van 1953, maar er wordt de komende tijd ook 70 jaar vooruitgekeken, met thema’s gericht op klimaat en zeespiegelstijging. Meer hierover is te vinden op de website van het museum.

Fotografie: Liza de Bie, Watersnoodmuseum