Watersnoodmuseum opent tijdelijke expositie ‘Over Vloed’ in Zwijndrecht

Zwijndrecht vanuit de lucht. Foto: Winsser Visuals

ZWIJNDRECHT/OUWERKERK – Vrijdag 11 februari wordt in Zwijndrecht de tijdelijke tentoonstelling ‘Over Vloed’ geopend in KunZt, onderdeel van het gemeentehuis van Zwijndrecht. De tentoonstelling is het resultaat van een samenwerking tussen KunZt en het Watersnoodmuseum uit Ouwerkerk, met als aanleiding de herdenking van 600 jaar Sint-Elisabethsvloed.

De tentoonstelling neemt de bezoeker mee langs twee grote overstromingen en de gevolgen daarvan voor Zwijndrecht. Verder worden de uitdagingen van zeespiegelstijging en klimaatverandering behandeld.

Over Vloed
Zwijndrecht is omgeven door water. De Waal in het noorden, de Noord in het oosten en de Oude Maas in het zuiden en westen. In deze regio heeft het water voor veel rijkdom gezorgd, maar dat ging niet zonder slag of stoot. De tentoonstelling toont de Sint-Elisabethsvloed en de Watersnoodramp alsook de gevolgen daarvan voor Zwijndrecht.

Verder leert de bezoeker over de gevolgen van klimaatverandering en zeespiegelstijging voor Zwijndrecht. Aan het eind van de tentoonstelling wordt de bezoeker uitgedaagd na te denken over de toekomst van Nederland en de regio Drechtsteden, waar gemeente Zwijndrecht deel van uitmaakt, met het water.

Opening
Vrijdag 11 februari is de officiële opening. Vanwege de coronamaatregelen heeft deze in besloten kring plaats. Onder andere Jacqueline van Dongen, wethouder Duurzaamheid en Milieu van Zwijndrecht en Siemco Louwerse, directeur van het Watersnoodmuseum zijn hierbij aanwezig.

Over Vloed is voor publiek gratis te bezoeken van 13 februari tot en met 24 april 2022. KunZt is elke woensdag, donderdag, vrijdag en zondag open van 13:30 tot 16:30 uur. Adres: Oude Raadhuis, Raadhuisplein 1 in Zwijndrecht (ingang aan de kant van de Burgemeester de Bruïnelaan).