Watersnoodmuseum digitaal te bezoeken indrukwekkende stap vooruit

OUWERKERK – Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk is nu ook interactief digitaal te bezoeken in een combinatie van Virtual Reality, Augmented Reality gemixed met 360 graden video beelden. Een en ander heeft een versnelde ontwikkelfase doorgemaakt met de corona lock down, en het resultaat is nu te zien: als virtuele gast krijg je nog meer zin om straks als het museum weer open is er zeker ook een keer live naar toe te gaan.

Haal bijvoorbeeld met Augmented Reality (AR) technologie museumstukken in huis en projecteer ze op je eigen tafel. Of zie een beeld van de Ramp van ‘53 in Virtual Reality met behulp van je eigen telefoon. “In ons museum gaat het over emotie, over de persoonlijke verhalen van nabestaanden en slachtoffers van de watersnoodramp in 1953. Maar ook over het verhaal van de eeuwige strijd tegen het water en klimaatverandering. Door de samenwerking met MUST SEE hebben we een geweldige eerste stap in de digitalisering van ons museum gemaakt”, zegt Siemco Louwerse, directeur van het Watersnoodmuseum.

Meer bereik
Al langer zocht het Watersnoodmuseum naar verschillende manieren om meer mensen te bereiken maar vooral ook te informeren over onderwerpen zoals klimaat verandering en waterproblematiek. “In Nederland kent men het onderwerp en weten ze de weg naar ons museum en website goed te vinden. Veel scholieren schrijven nog altijd hun werkstuk over de Waternoodramp, Deltawerken of komen met de klas op bezoek,” zegt Job van de Sande, bestuurslid.

“Maar wat doe je voor mensen die aan de andere kant van de wereld wonen? Langskomen in Nederland is niet eenvoudig en de CO2 uitstoot is ook niet gering en juist probleem versterkend”, vervolgt Van de Sande. “Wij denken dat we er goed in geslaagd zijn om met deze eerste stap naar een digitaal museum de emotie over te brengen van een echt bezoek en hopelijk daarmee ook het handelingsbesef weten te stimuleren. Het is voor ons een eerste stap naar een volwaardig digitaal museum wat zich kan richten op internationale bezoekers.”

Museumstukken thuis
Door de nieuwste technieken te gebruiken zijn nu met de mobiele telefoon of tablet museumstukken in huis halen. “Het is in deze tijd niet mogelijk om mensen in ons museum toe te laten en in de toekomst waarschijnlijk nog langere tijd in beperktere mate. Daarom brengen we het museum nu naar de mensen thuis met Augmented Reality. Ook iemand aan de andere kant van de wereld kan zo een indruk van ons museum en de verhalen over de Watersnoodramp krijgen”, vervolgt museumdirecteur Louwerse zijn verhaal.

Het innovatiebedrijf MUST SEE bedacht en creëerde het digitale museum voor het Watersnoodmuseum: “ Volledig 3D maken we museumstukken na en zetten deze om in AR. Met de camera op telefoon of tablet kun je een museumstuk thuis op tafel zetten. Er omheen lopen, of beter bekijken”, zegt Maikel Coomans van MUST SEE.

Online route
Het museum bestaat uit vier betonnen caissons. Met 360 graden foto’s en video’s is een route uitgezet. Met navigatieknoppen is zowel op computer, tablet of mobiel door het museum te ‘lopen’. Op verschillende locaties in het ‘echte museum’ zijn nu digitaal dingen te bekijken. Zo is er onder meer met behulp van VR een scene gemaakt die een indruk geeft van de rampnacht van 1953. In het digitale museum klikt men daarvoor op een VR icoon. Op de computer zijn dan 360 graden videobeelden te zien. Wie het museum op de mobiele telefoon bekijkt en deze in een VR brilhouder schuift, ziet de beelden nog realistischer. Het geeft een indringende indruk van de ervaringen in ’53.

Interactieve elementen
Het digitale museum bevat diverse interactieve elementen. Naast video’s en foto’s kan men ook op twee locaties een quiz spelen om kennis over de Watersnoodramp en de Deltawerken te testen. Ook kan de digitale bezoeker een boodschap achterlaten over actuele kwesties inzake overstromingen. Op termijn worden nog meer interactieve onderdelen toegevoegd ten behoeve van onderwijsprogramma’s en er komt een kindervariant die aansluit op het Jeugdwatersnoodmuseum. Ook komt het digitale museum in meerdere talen beschikbaar.

Net als in het echte museum kunnen bezoekers van de digitale versie geld doneren om de collectie en het bijbehorende verhaal van de ramp levend te houden, maar in dit geval online. Dat kan met de doneerknop. Ook kan men op een eenvoudige wijze artikelen bestellen via de webshop van het museum. Het digitale museum is te bezoeken via: Digitaal Museum