Watersnoodmuseum zoekt kunstenaars voor 2023 (gesloten)

OUWERKERK – Het Watersnoodmuseum, DE plek waar het verhaal van de Watersnoodramp van 1953 wordt verteld, zoekt voor een tentoonstelling in het herdenkingsjaar 2023, kunstwerken die bijdragen aan bewustwording rondom klimaatverandering en/of hoopvol naar de toekomst kijken. Daarom opent zij op 25 september 2022 een zogeheten open call, als oproep aan kunstenaars die zich aangesproken voelen door het thema.

In 2023 kijkt het Watersnoodmuseum vanwege de 70-jarige herdenking van de Watersnoodramp terug naar de vreselijke gebeurtenis van toen. Tegelijkertijd wordt ook 70 jaar vooruit gekeken. Met de huidige staat van het klimaat en de stijgende zeespiegel zijn de verhalen van toen nog altijd relevant. Met de gedachte ‘nooit meer een ramp als in 1953’ worden kunstenaars opgeroepen om mee te denken over onze toekomst met het water in relatie tot klimaatverandering en zeespiegelstijging.

‘De Verdronkenen’ door Miep van Riessen
Buitenexpositie 'Na ons de Zondvloed, Kadir van Lohuizen

Jury
De open call start op 25 september 2022 en sluit op 11 november 2022. Vervolgens worden er vijf makers geselecteerd die hun werk mogen uitvoeren en tentoonstellen in of rondom het Watersnoodmuseum. De inzendingen worden beoordeeld door een professionele jury bestaande uit: Jeroen Chabot (directeur van de Willem de Kooning Academie), Willemijn Simon van Leeuwen (directeur van GeoFort), Kiki Boreel (Klimaatambassadeur van de Toekomst) en Siemco Louwerse (directeur van het Watersnoodmuseum).

‘Luctor’ door Jorien Brugmans bij het Watersnoodmuseum
(CC) RoseHAN – Rise from the Water (Artist Lorenzo Quinn)

De opening van de tentoonstelling van de geselecteerde werken staat gepland in juni 2023 en zal duren tot en met september 2023. Kunstenaars kunnen zich aanmelden voor de open call door een beschrijving van hun idee en/of werk in te sturen via de website van het Watersnoodmuseum: Open Call